måndag 12 september 2011

12 September 2011

Livsstilsslolan!!

Helgen har bestått av nya bekantskaper på Livsstilsskolan på CFTK. Jag har balandade känslor om det. Men det absolut BÄSTA va att få träffa alla underbara människor som va där. Ca 20 st va vi, 1 man o resten tjejer. Jag är så .... jag hittar inte riktigt ordet men..... imponerad, paff, fascinerad, mm av allas berättelser. Här har jag gått i min egen lilla bubbla o trott att så här som jag har det, så är det väl för alla!! Men ICKE!! Det va ju lika många berättelser som det va personer där. FANTASTISKT att få höra allas olika upplevelser. Det va en del som hade blivit riktigt dåliga efter OP. En fick göra extra OP 4ggr till, några låg kvar en vacka efteråt, en del hade fortfarande ont, några har fortfarande svårt att äta mm mm mm.
Någon hade inte gått ner ett gram på ett helt år!!!!!!!!!!!! Hur är det möjligt? Jag skulle vilja vet alite mer om det fatiskt..... Men det va ett spann på 11 kg till 41kg. Men de flesta låg nånstans i mitten. Vi kom fram till att vi hade gått ner 5-600 kilo, dvs en hel häst!!


Det började med att dietisten pratade om diverse saker, vi fick fråga frågor, berätta hur vi har upplevt det osv. Det va bra. Vi fick frukost, fika, lunch, fika o sen på kvällen gick vi på en spansk tapasrestaurang. Jättegod mat. Men det va ju sååå mycket mat så det blev massor över. Intressant att se alla äta tycker jag. En del petade o en del tog inte det ena, nästa tog inte av det andra osv.... Men jag tyckte det va gott så jag smackade o åt. Det kom en PT (Personlig Tränare) o pratade träning med oss också. Mig gav det inget nytt. Allt är ju bara pepetitioner, men det va många andra som tyckte de lärt sig massor.

Dag 2 kom Dag Arvidsson som OP oss alla. Vi fick se filmer på de olika OP vilket va väldigt intressant.Vi fick se alla instrument som de använder. Tydligen så kostar bara alla prylar som är engångsgrejer 15.000kr per OP.
Sen va psykologen o pratade resten av tiden båda dagarna. Jag sägar bara kort o gott att det gav MIG inget. Den typen av övningar o tänk va inte min grej men men....
Jag tycker som helhet har det varit helt ok. Över mina förväntningar. Men det va som sagt alla möten med alla som va det bästa tycker jag. Jag kan inte säga att jag lärt mig tokmycket men ändå värt att "offra" hela helgen på iaf.

3 kommentarer:

  1. Spännande.... Trodde att det va ovanligt att bli så dålig som jag blev.
    Det som de tyckte va jobbigt med mig va väl att jag fick sån panik och åkte in flera gånger och de inte kunde hjälpa mig tillslut. Psykologen är trevlig men det gav väl inte heller mig sp mycket kanske. Det som hjälpte va psykologen på min vårdcentral, underbar kille :)) Stackars de dom fortfarande är dåliga och fick operera om dig. Hade hon gjort GB eller Sleeve?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig -roligt att höra andras erfarenheter och träffas. Fm med Dag var intressant! Lärde mig inget direkt nytt i övrigt... å psykologens del i det hela var segt å flummigt. För de som verkligen njuter av mat kanske det funkar att stanna upp och titta på färgerna i maten, känna efter hur det känns etc (sk. mindfulness) -för mig är det ett sätt att dämpa signalen hunger men vad jag sen äter är av mindre betydelse.
    Det var roligt att träffa dig iaf! Kram Marita

    SvaraRadera
  3. Oj, hur kan man inte gå ner i vikt på ett helt år efter op?! Det måste ju vara nåt skumt? Vad sa personalen på cftk om det? Låter jättekonstigt!
    Och Grattis till dina tappade 25 kg, du ser toppen ut :)
    Kram!

    SvaraRadera